Relaxatie therapie


Relaxatie is spontane ontspanning en geen doel op zich.

Jouw organisme brengt zelf de ontspanning.  De natuur doet haar werk, het organisme zoekt zijn eigen evenwicht.  Mijn rol als relaxatietherapeut is dit proces te stimuleren en jou te begeleiden maar uiteindelijk kan alleen jij jezelf ontspannen. Ik kan dit niet in jouw plaats doen. Ik probeer samen met jou het verstoorde ontspanningsmechanisme te normaliseren.  Als je eenmaal ontspannen bent, leef je ontspannen. Zoals we spontaan ademen, in slaap vallen, honger krijgen enz…, zo ontspannen we ons ook haast automatisch.  Dat automatisme noemt men stressbeheersing.  Het is de bedoeling dat de ontspanning zo geïntegreerd is in je dagelijkse leven dat alles spontaan verloopt zonder dat je daar nog echt mee bezig bent.

 

De ademhaling is één van de krachtigste vitaliteitsbronnen die we hebben en zij is tegelijk de bron die we het minst gebruiken.

Je hebt je ademhaling altijd bij je en je kan haar altijd en overal te hulp roepen bijvoorbeeld wanneer je gestrest bent, bij een vervelende vergadering of een moeilijk gesprek, wanneer je je verveelt of wanneer je ergens moet wachten.

Een goede ademhaling heeft verschillende functies.  Een goede ademhaling helpt je te ontspannen, zorgt dat je tot rust komt en helpt je je emoties te sturen.  Een goede ademhaling bevordert ook je concentratie en versterkt daardoor je prestatie en je geheugen.  Sporters, musici en anderen die een topprestatie moeten leveren, weten en gebruiken dit. 

 

Dit zijn de 7 stappen die ik in de relaxatietherapie gebruik:

1. Spierontspanningsoefeningen

2. Ademhalingsoefeningen

3. Gedachteloosheid

4. Fixatie

5. Concentratie

6. Visualisatie  

7. (Auto)suggestie